• Martin Lyager Nielsen

Anmeldelse: Braindead

I 50’ernes New Zealand er Lionel 25 år, jomfru og bor hjemme hos sin mor. Men da den blide og forelskede Paquita lokker ham til et stævnemøde i Zoologisk have, bliver parret udspioneret af Lionel’s dominerende mor. Ved et uheld bliver hun bidt i armen af en aggressiv aberotte. Da det ulækre sår forvandler sig til betændelse med eget liv, hvirvles Lionel og Paquita ind i et virvar af blodtørstige zombier, afrevne lemmer og endnu flere zombier.

Peter Jackson, manden bag low-low-budget splattekomedie-mesterværket ”Bad Taste” fra 1987 (og vist også nogle film om en guldring), er ligeledes ansvarlig for denne helt igennem fantastiske tour de force i splatterens tegn. Hovedingrediensen er zombier med en ukuelig tørst for menneskeblod, men budgettet er i denne omgang tydeligt større, hvilket har resulteret i nogle helt utrolige effekter, der sjældent er set bedre. Samtidig har man brugt over 3.000 liter blod i processen, så det er godt at filmen ”kun” holder sit hæsblæsende tempo i 40 minutter og ikke hele spilletiden.

Timothy Balme er perfekt som Lionel, idet han holder en fin balance mellem det tegneserieagtige og direkte sørgelige. Senere kommer han faktisk til at minde om Ash, Bruce Campbell’s udødelige figur fra Sam Raimi’s ”Evil Dead”, da han går amok med en græsslåmaskine. Et af filmens absolutte højdepunkter, hvor en god del af teaterblodet forbruges. Samtidig er filmen befolket med talrige uforglemmelige bipersoner, som den kung-fu-dyrkende præst, der lige inden han giver en flok bøller tørt på udbryder: ”I kick ass for the Lord!” Også den nynazistiske læge og Lionel’s perverse og helt igennem skrupelløse onkel giver anledning til nogle gedigne grin.

Allerede i ”Bad Taste” så man at Jackson havde et godt tag om blodige effekter, og selvom de voldelige udskejelser i den film så både billige og amatøragtige ud, så var det tydeligt, at manden havde flair for dette specielle håndværk. I Braindead er hans arbejde blevet perfektioneret, og i selskab med det større budget, og en opfindsomhed kun få besidder, har han fremmanet nogle ekstremt mindeværdige scener, hvor man til stadighed godt kan undre sig over hvordan han har gjort det.

Braindead er velsagtens en af de blodigste produktioner i filmhistorien, og et absolut must for fans af sådanne slibrigheder. Undertegnede kan i hver fald ikke anbefale den nok.

4 visninger

© 2019 Nerdvana